Saturday, June 8, 2013

Στερεότυπα [Αναδημοσίευση]


Δεν υπάρχει χρόνος για πολλά-πολλά, αλλά το συγκεκριμένο κείμενο αξίζει μια αναδημοσίευση:


για παρα πολλά χρονια οι Ποντιοι ηταν εκεινη η μεριδα του ελληνικου πληθυσμου που ηταν συνυφασμένη με την φτωχεια αλλά και την αξιοπρεπεια,την προσφυγια αλλά και την αγαπη, τον αυτοσαρκασμο( τα αυθεντικά ποντιακά ανεκδοτα)
το χιουμορ , την προκοπη,…

τα τελευταια 15 -20 χρονια συνεβη – κατα εμε – και πολύ απλουστευτικα το εξης:
α)  Ο εσωτερικος ρατσισμός κατα των Ποντιων αυξηθηκε (εκει στην περιοδο που αρχισαν να εμφανιζονται τα Φθηνα ανεκδοτα για τους Ποντιους)
β)  αυτο- το αισθημα ταπεινωσης – με τη σειρα΄του οδηγησε στην αναπληρωση Και αυτο ηταν καλό.. Απο την ταπεινωση στη περηφανεια..
ομως
γ)  το πραγματικά κακο αρχισε οταν οι Ποντιοι αρχισαν να εσωτερικευουν το στερεοτυπο που αλλοι εχθρικά δημιουργησαν γι αυτους απο την …. αναποδη .. Ετσι η Ποντιακότητα κατεληξε αντικειμενο εκμεταλευσης και γελοιοποιησης εκ μέρους εντελώς γελοιων  ..

Και το κανουν τοσο φθηνα, τοσο απροκαλυπτα και δυστυχώς το αποδεχονται και οι Ποντιοι..
Ενα ειδος Λαιφ στάϊλ τυπου Κωστοπουλου με επικληση ομως της (δηθεν)… λαϊκότητας ..

κατι αναλογο εγινε και στις ΗΠΑ με το Μαυρο κινημα. Στη δεκαετια του 60 οι Μαυροι διεκδικησαν την Αξιοπρεπεια, και πετυχαν πραγματα
Κατα την δεκαετια του 80 ομως εμφανιζεται μια γελιογραφια των μαυρων : χιπ χοπ, μαγκια, κλπ . Αυτη εμπεδωνεται απο τα ΜΜΕ και κινηματογραφο και συνεπως δημιουργει εναν νεο ρατσισμό νεου τυπου..
 Αυτο με τη σειρά του εσωτερικευτηκε απο μαυρους : αν θελουν να ανελλιχτουν στην βιομηχανια του θεαματος πρεπει να αναταποκριθουν στο προτυπο που αλλοι δημιουργησαν γι αυτους … Αυτοι ομως οι μαυροι σταρ του θεαματος λειτουργουν ως προτυπα για την μαυρη νεολαια, εφηβους κλπ
Τηρουμένων των αναλογιων σε παρομοια εσωτερική παγιδα πεσανε και οι Ποντιοι οπως και αλλες κοινωνικές εθνοτικές ομαδες εδω και αλλου: η εικονα των εθνοτικών ομαδων γινεται εμπορευμα .. Στους Ποντιους εγινε Πλιατσικο κυριολεκτικα.

Σε μια ευρυτερη αναλογια ..αυτο ισχυει και για τους ελληνες και λοιπους Βαλκανιους: Μια εικονα πρωτογονου , παθιασμένου λαου που μπορει να ειναι τσαπατσουλης και ασχετος αλλά χορευει συρτακι τρωει τζατζικι και σουβλάκι.. Δηλαδη μια τουριστική εικονα στην οποια ανταποκριθηκαμε παραγματικά και γιναμε καπως ετσι .. Ο χαβαλες των τελευταιων εικοσι χρονων ομως παρεσυρε και την οποια προσπαθεια ( επιστημονική , πολιτιστική ) προς τα κατω ..Δεν ..θεωρειτο ..ελληνοπρεπες τον να εργαζεσαι σοβαρά , το να διαβαζεις κλπ το να λές τεκμηριωμένα ,οσο το δυνατόν' πραγματα..

Αυτό το σιγονταρανε και οι Ευρωπαιοι αλλά και ο εδω εθνολαικισμός που ειναι η αλλη οψη της προσαρμογής στον παγκοσμιο καταμερισμό εργασιας : Τα σημαντικά  τα αφησαμε (μας καναν να τ'αφησουμε) για τους Βορειους εμεις …θα ειμεθα περηφανοι για τους προγονους μας και θα ..χορευουμε τσαμικα .. Οταν πλακωσε η κριση οι Ελληνες βλέπουμε εκπληκτοι οτι δεν μας περνουν και πολύ στα σοβαρά: Θεωρουν ( οι Ευρωπαιοι ) οτι ειμαστε καλοι για τις διακοπες αλλά για τα λοιπά ειμαστε γιατα μπαζα .. Και τι κανουμε γι αυτό; ειτε  

α) επιμενουμε στην αναπληρωση και στην αυτοεικονα (που αλλοι φιλοτεχνησαν) του χαζοχαρουμενου λαου που ..αντιστεκεται με τσιφτετελια στην οικονομική επιθεση .. ειτε
β) Οδυρομαστε ενοχικά που ειμαστε .. τοσο ανέμελοι και ανευθυνοι ( ενω αυτο ειναι μονο μια εικονα) και δε μοιαζουμε στους Ευρωπαιους ..
 ————————

 Απο την αλλη δεν ειναι και τοσο ευκολο να ξεφυγουμε απο τις εικονες .. Ουσιαστικά ολη η ιστορια των εθνών – και του δικου μας – και εθνοτικών ομάδων – ειναι μια διαλεκτική κατασκευή : Εικονες που επιβαλλονται , εικονες που εσωτερικευονται και στη Μεση – το κενο – η Απωθημένη αληθεια ..

 - Ακομα και τωρα με τις εκδηλώσεις συμπαραστασης -κατι φυσικά απολύτως θετικο- ο ιδιος μηχανισμός.. Χορευουν συρτακι στα Παρισια ”βοηθειστε τους Ελληνες ”που ειναι το ”Λικνο της Δημοκρατιας ” κλπ αλλά ολα αυτά δεν δειχνουν οτι ακομα και οι Φιλελληνες δεν μας περνουν στα σοβαρά;

Εικονες μόνο στερεοτυπα (θετικά) αλλά πάντα στερεοτυπα. Τι σχεση εχουμε με τα ..συρτακια τωρα πιά;