Sunday, July 28, 2013

"Σκοτώνουν τ' άλογα όταν γεράσουν" (από το Ντιτρόιτ μέχρι...τα Τρίκαλα)

Δίπλα βλέπουμε μια απεικόνιση του Ντιτρόιτ "από τα παλιά", με τους επιβλητικούς ουρανοξύστες δίπλα-δίπλα με τα φουγάρα των εργοστασίων.

Στο Ντιτρόιτ του παρελθόντος τα πράγματα ήταν καλύτερα σε σχέση με τώρα για τον εργάτη, διότι σήμερα ο καπιταλισμός "σκοτώνει τ' άλογα όταν γεράσουν":

Η παραγωγή έχει μεταφερθεί αλλού από τους καπιταλιστές που την ελέγχουν, με #1 προορισμό την Κίνα, όπου τα μεροκάματα είναι ελάχιστα.

Και μέχρι οι εργάτες στη Δύση να δεχτούν να δουλέψουν με παρόμοια μεροκάματα, θα μείνουν άνεργοι, γιατί αυτό είναι που συμφέρει τους ολιγάρχες που ελέγχουν την παραγωγή. Τους συμφέρει να μας αφήσουν νηστικούς, ώστε μετά η πείνα να κάνει τη δουλειά της, και να εξωθήσει τον εργάτη να δεχτεί να δουλέψει σε όσο το δυνατόν πιο "κινεζοποιημένες" συνθηκές, αυξάνοντας τα ποσοστά κέρδους του καπιταλιστή.

Όσο για τους εργάτες του σήμερα, ή και τους συνταξιούχους του χθες, αυτοί πρέπει να θυσιαστούν: Όταν οι καπιταλιστές τους χρειάζονταν, τότε τους έδιναν δουλειά, και μάλιστα με αρκετά καλούς μισθούς, ωράρια, περίθαλψη και συντάξεις σε σχέση με σήμερα.

Τώρα όμως που έχουν εισέλθει οι εργάτες της Κίνας στην παγκόσμια αγορά εργασίας ("παγκοσμιοποίηση"), οι εργάτες αυτοί είναι σαν τα άλογα που έχουν γεράσει, και πρέπει να τα σκοτώσουμε, αντικαθιστώντας τα με καινούργια, πιο νέα άλογα που μπορούν να αποδώσουν καλύτερα (πχ ο Κινέζος εργάτης δουλεύει περισσότερες ώρες για λιγότερα χρήματα - άρα είναι αποδοτικότερος και αυξάνει τα κέρδη του καπιταλιστή. Αντίστοιχα, ο εργάτης στη Γερμανία είναι γενικά πιο πραγωγικός, άρα παρότι είναι ακριβούτσικος, προσφέρει καλύτερη ποιότητα. Οι υπόλοιποι θεωρούνται "γερασμένοι": Περισσεύουν και μένουν άνεργοι, ή βλέπουν τη σύνταξη τους να πετσοκόβεται άγρια, μιας και οι συντάξεις είχαν υπολογιστεί με βάση την παλιότερη κατάσταση. Η κατάσταση αυτή έχει αλλάξει, και η νεότερη γενιά εργατών δε βρίσκει δουλειά, άρα δεν μπαίνουν χρήματα στα ασφαλιστικά ταμεία, άρα οι συντάξεις "πρέπει" να μειωθούν. Τα γηρασμένα άλογα "πρέπει" να σκοτωθούν).


Στην Αμερική, βλέπουμε ότι το θέμα του Ντιτρόιτ έφερε στην επιφάνεια τα γενικότερα προβλήματα που υπάρχουν. Έως τώρα, βλέπαμε σποραδικές αναφορές σε χρεωκοπίες πόλεων, και σε αυτό το blog προσπαθούσαμε να τις παρουσιάσουμε. Αλλά πλέον βλέπουμε ότι μετά την επίσημη χρεωκοπία ρτου Ντιτρόιτ, οι Αμερικάνοι αρχίζουν να ψάχνουν γύρω τους για το ποιος θα είναι ο επόμενος που θα χρεωκοπήσει (και εννοείται ότι υπάρχουν πολλοί υποψήφιοι, μιας και η αποβιομηχάνιση (και ο δανεισμός ως υποκατάστατο) έχει αγγίξει ολόκληρη την Αμερική, όχι μόνο το Ντιτρόιτ).

Scranton Needs 117% Property Tax Hike to Balance Budget; Simple Truth: Scranton is Bankrupt
Those looking for the next city to go bankrupt should consider the possibilities in Scranton. The Pennsylvania Economy League projects Scranton could be looking at $18 million deficit, 117 percent tax hike in 2014. PEL's proposal to raise property taxes is absurd. So are proposals for a countywide tax to bail out Scranton. It's time for Scranton to face the simple truth. It is bankrupt.
Moody's downgrades Chicago's credit rating, pension debt to blame
Chicago's credit score is on the way down. The city is getting a small down grade from Aa3 to A3, because of the city's pension problem.

According to Moody's Chicago has $19 billion in unfunded pension liability and faces a "tremendous strain" in meeting their budget and paying law enforcement. 
Avalanche of City Debt Downgrades and Eventual Bankruptcies Coming Up; Numerous Cities Bankrupt Over Pension Promises
With the bankruptcy of Detroit and numerous cities in California, it will not be long before the rating agencies downgrade city debt en masse.

Zombified Cities
The bankruptcies in California cities and Detroit provide a backdrop of what's about to happen. In the meantime, expect an avalanche of city debt downgrades.
Detroit not alone under crushing pension obligations
From Baltimore to Los Angeles, and many points in between, municipalities are increasingly confronted with how to pay for these massive promises. The Pew Center for the States, in Washington, estimated states' public pension plans across the U.S. were underfunded by a whopping $1.4 trillion in 2010.

Much like the legacy pension costs that weighed on Detroit's automakers before the Chrysler and General Motors restructurings of 2009, the worry is that revenues can't keep up with growing debt and that rosy predictions for market returns downplay the actual financial risk.

61 of the nation's largest cities — limiting the survey to the largest city in each state and all other cities with more than 500,000 people — had a gap of more than $217 billion in unfunded pension and health care liabilities.
The Unsteady States of America
By one recent estimate, the total pension gap for the states is $2.7 trillion, or 17% of GDP. That understates the mess, because it omits both the unfunded pension figure for cities and the health-care promises made to retired government workers of all sorts. In Detroit’s case, the bill for their medical benefits ($5.7 billion) was even larger than its pension hole ($3.5 billion).
Στο Ντιτρόιτ, μερικοί συνταξιούχοι δημοτικοί υπάλληλοι έχουν να αντιμετωπίσουν κούρεμα έως και κατά 90% των συντάξεων τους (ναι, καλά διαβάσατε, μέχρι και 90%). Πιστεύετε ότι τα πράγματα δε θα είναι έτσι για εσάς; Κι όμως, κάπως έτσι θα είναι. Βέβαια, ανάλογα με τη χώρα, τον κλάδο, κτλ τα νούμερα θα αλλάζουν, αλλά πάντως παντού στη Δύση η κατάσταση θα "αγριέψει" πολύ περισσότερο, ειδικά όσο ο κόσμος εξακολουθεί και έχει ψευδαισθήσεις. Εδώ δείτε μια φωτογραφία από τη συντηρητική εφημερίδα "Telegraph", που νομίζω είναι για γέλια και για κλάμματα:

Στο άρθρο της, η Telegraph εμφανίζεται προβληματισμένη, διότι οι νέοι Βρετανοί εξακολουθούν να νομίζουν ότι τάχα θα πάρουν σύνταξη στα 65 τους, κάτι όμως που δεν υπάρχει καμία περίπτωση να συμβεί. Σύμφωνα με την Telegraph, που προφανώς εκφράζει τα συμφέροντα της άρχουσας τάξης, πρέπει οι εργάτες να "προσγειωθούν στην πραγματικότητα", και να αποδεχτούν ότι θα βγουν στη σύνταξη αργότερα, και με μειωμένες αποδοχές.

Η δική μας απάντηση ΔΕΝ πρέπει να είναι οι συνηθισμένες κραυγές και γκρίνιες, ούτε έχει μεγάλο νόημα να ζητάμε από τους καπιταλιστές να μας δώσουν συντάξεις όπως παλιά. ΑΥΤΟ ΔΕΝ ΘΑ ΓΙΝΕΙ, ΞΕΧΑΣΤΕ ΤΟ.

Από τη στιγμή που ο καπιταλιστής μπορεί να βρει εργατική δύναμη στην Ασία με πολύ χαμηλό κόστος, ΔΕΝ πρόκειται να δεχτεί να δώσει "πολλά" χρήματα στους εργάτες Δύσης, όπως έδινε κάποτε.

Καλό θα ήταν λοιπόν να καλέσουμε και εμείς τον κόσμο να "προσγειωθεί στην πραγματικότητα", και να σταματήσει να ελπίζει σε θαύματα ή σε επιστροφή στην προηγούμενη κατάσταση. Η διαφορά μας βέβαια με την Telegraph (και την κάθε Telegraph) είναι ότι εμείς καλούμε τον εργάτη όχι να σκύψει το κεφάλι και να δεχτεί τη φτώχεια που του ετοιμάζουν, αλλά να οργανωθεί για να παλέψει μέχρι τέλους. Και να παλέψει για την ανατροπή όπως πάλευε η αριστερά επί Μπολσεβίκων, ή επί Ιακωβίνων παλιότερα, με γκιλοτίνες για αυτούς που μας εκμεταλλεύονταν και με προσπάθεια ριζικής αλλαγής όλου του συστήματος, γιατί όσο υπάρχει ατομική ιδιοκτησία, και η παραγωγή οργανώνεται με βάση τα συμφέροντα αυτών που την ελέγχουν, τόσο θα προκύπτουν ολιγάρχες και πληβείοι.

Έως τότε, πάρτε και κάτι από Ελλάδα (για να μη βλέπουμε μόνο την Αμερική):

TO ΚΡΑΧ ΣΤΗΝ ΤΟΠΙΚΗ ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗ
Στην ουρά για το... άρθρο 99 δεκάδες δήμοι
Αντιμέτωποι με οικονομικό κραχ θα έρθουν δεκάδες δήμοι στα τέλη του φθινοπώρου, καθώς η μείωση της κρατικής χρηματοδότησης σε συνδυασμό με τον περιορισμό των εσόδων που θα προέλθει από την κατάργηση της Δημοτικής Αστυνομίας, τον υψηλό δανεισμό αλλά και την καταγραφή των πραγματικών δαπανών αναμένεται να φέρουν αρκετούς δήμους στο κατώφλι του Παρατηρητηρίου Οικονομικής Αυτοτέλειας των ΟΤΑ προκειμένου να ζητήσουν οικονομική βοήθεια.

Στελέχη της Αυτοδιοίκησης δεν αποκλείουν το ενδεχόμενο να υπάρξουν και παραιτήσεις δημάρχων και δημοτικών συμβουλίων κατά τον Οκτώβριο, καθώς οι αιρετοί της Αυτοδιοίκησης δεν φαίνονται διατεθειμένοι να προχωρήσουν σε αύξηση δημοτικών τελών, υποχρεωτικές μετακινήσεις προσωπικού όπως προβλέπουν τα προγράμματα εξυγίανσης, λίγους μήνες πριν από τη διενέργεια των δημοτικών εκλογών, τον Μάιο του 2014.

Οι δήμαρχοι αντέδρασαν στον ασφυκτικό έλεγχο του Οικονομικού Παρατηρητηρίου που συστάθηκε στο υπουργείο Εσωτερικών κατά τις πρόσφατες κινητοποιήσεις για το πολυνομοσχέδιο του υπουργείου Οικονομικών, γιατί ουσιαστικά αμφισβητεί τη συνταγματικά κατοχυρωμένη οικονομική αυτοτέλεια των δήμων, αλλά σε δεύτερο επίπεδο, με δεδομένη την οικονομική κατάσταση των ΟΤΑ, προαναγγέλλει την επιβολή ενός τύπου οικονομικής εποπτείας από το κράτος στους δήμους που θα πραγματοποιείται υπό τους όρους ενός «σκληρού» μνημονίου.

Φέτος είναι η πρώτη χρονιά που θα πρέπει να εμφανιστούν ισοσκελισμένοι ισολογισμοί σε όλους τους δήμους, και παρά τις διαβεβαιώσεις της προηγούμενης πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Εσωτερικών ότι η Τοπική Αυτοδιοίκηση καταγράφει πλεονάσματα, αυτοδιοικητικοί παράγοντες αναφέρουν ότι τους τελευταίους μήνες του χρόνου που θα καταχωριστούν τα παραστατικά δαπανών θα φανεί η μαύρη τρύπα στα οικονομικά στοιχεία αρκετών δήμων, αφού ακόμα και σήμερα παρουσιάζουν «πλασματικούς» προϋπολογισμούς με «φουσκωμένα» έσοδα για να δικαιολογήσουν αντίστοιχες δαπάνες. Μόνο που στο τέλος του χρόνου τα έσοδα θα είναι μειωμένα, ενώ τα έξοδα θα έχουν εκτοξευτεί, και τότε επιβάλλεται σύμφωνα με τον νόμο η παρέμβαση του Οικονομικού Παρατηρητηρίου.

Το πρόγραμμα οικονομικής εξυγίανσης αποτελεί κόκκινο πανί για τις διοικήσεις των δήμων, καθώς δήμαρχοι και δημοτικά συμβούλια αρνούνται να επιβάλουν αυξήσεις στα δημοτικά τέλη, διότι γνωρίζουν ότι οι δημότες δεν μπορούν να αντεπεξέλθουν στην καταβολή νέων φόρων, ενώ δεν επιθυμούν να λάβουν αποφάσεις για μετακίνηση προσωπικού λίγους μήνες πριν από τη διενέργεια των δημοτικών εκλογών.

Στην «κόκκινη ζώνη» των δήμων με οικονομικά προβλήματα, σύμφωνα με στοιχεία του υπουργείου Εσωτερικών, οι οποίοι αντιμετωπίζουν σοβαρά το ενδεχόμενο να τεθούν σε οικονομικό έλεγχο, είναι οι Δήμοι Φυλής, Αχαρνών και Ζωγράφου λόγω υψηλού δανεισμού, οι μεγάλοι νησιωτικοί Δήμοι της Ρόδου, της Λέσβου και της Ζακύνθου, ο Δήμος Τήλου, από την Αττική ο Δήμος Αμαρουσίου, καθώς και οι περιφερειακοί Δήμοι της Εδεσσας και των Τρικάλων.

Εννοείται πως όλα αυτά είναι γνωστά εδώ και χρόνια - παρόλα αυτά, πολλοί εξακολουθούν να σφυρίζουν αδιάφορα. Εμείς θυμίζουμε απλά το τι γράφαμε τον Απρίλιο του 2010, όταν πρωτοπαρουσιάστηκε επίσημα ο "Καλλικράτης": 
[...] Αυτό που το "Έθνος" αποκαλεί στο άρθρο του "θεσμικές αλλαγές στις περιφέρειες" και "αποδοτικότερη λειτουργία των ΟΤΑ" δεν είναι τίποτα άλλο από το ότι οι δήμοι θα κληθούν να χρηματοδοτούν ένα μεγάλο μέρος των εξόδων τους (πχ έξοδα για σχολεία, κέντρα υγείας, κτλ), και αυτό μοιραία θα τους ωθήσει στο κυνήγι χρήματος ώστε να μη φαλιρίσουν: Τι κάνεις όταν είσαι ένας δήμος και ψάχνεις για λεφτά?

α)Βάζεις μεγαλύτερη φορολογία στους ντόπιους κατοίκους
β)Ξεπουλάς ακίνητα, δημοτικές επιχειρήσεις, κτλ σε ιδιώτες
γ)Παίρνεις δάνεια


Δεν είναι τυχαίο που στις ΗΠΑ μεγάλες πόλεις χρεωκοπούν ή βρίσκονται στα πρόθυρα (πχ Ντιτροιτ, Λος Άντζελες και ένα σωρό άλλες, μια έρευνα στο internet θα σας πείσει), και κόβουν δαπάνες όπως η πυροσβεστική, τα νοσοκομεία, κτλ. Ακόμα και στην Ευρώπη όμως έχουμε παραδείγματα, όπως πχ η γαλλική πόλη Σεντ Ετιέν [...]
 ---

Για το τέλος, ένα ακόμα άρθρο "για γέλια και για κλάμματα", με το Ντιτρόιτ να χρεωκοπεί, αλλά παρόλα αυτά να βρίσκει λεφτά για να χρηματοδοτήσει ένα πανάκριβο γήπεδο χόκευ επί πάγου, προκειμένου "να τονώσει έτσι την οικονομική ζωή της πόλης". Κάποτε αυτό το λέγανε "άρτο και θεάματα", και βλέπουμε ότι η πανάρχαια αυτή συνταγή για να κρατά κανείς υποταγμένα τα πλήθη εξακολουθεί να ισχύει:

-Ναι μωρέ, εντάξει, χρεωκοπήσαμε, δεν έχουμε λεφτά να φάμε, αλλά πάμε να δούμε την ομάδα να παίζει χόκευ! (σ.σ. όταν δεν υπάρχει αριστερά να οργανώσει, να εκπαιδεύσει και να εμπνεύσει τον κόσμο, τότε εύκολα ο εργάτης χάνεται στο χόκυ, στο ποδόσφαιρο, ή ξέρω και εγώ που αλλού...)

New $444 million hockey arena is still a go in Detroit
Detroit's financial crisis hasn't derailed the city's plans to spend more than $400 million in Michigan taxpayer funds on a new hockey arena for the Red Wings. Advocates of the arena say it's the kind of economic development needed to attract both people and private investment dollars into downtown Detroit.