Saturday, October 26, 2013

Κομμένο το απεριόριστο ίντερνετ: Έρχεται η ογκοχρέωση


Αυτή τη στιγμή, όσοι έχουν σύνδεση DSL (στην Ελλάδα αλλά και διεθνώς) δικαιούνται συνήθως απεριόριστη χρήση της γραμμής τους για να κατεβάζουν ή να ανεβάζουν δεδομένα (πχ σερφάρισμα, κατέβασμα αρχείων, κτλ).

Δηλαδή ένας χρήστης μπορεί να έχει πρόσβαση στο ίντερνετ 24 ώρες το 24ωρο, και να κατεβάζει/ανεβάζει όσα δεδομένα θέλει.

Αυτό σιγά-σιγά τελειώνει, με τις εταιρίες και τους πολιτικούς υπεύθυνους στην Αμερική να επεξεργάζονται ήδη σχέδια για να περιορίσουν τους χρήστες:

Το σκεπτικό τους είναι ότι οι χρήστες που χρησιμοποιούν πιο συχνά (ή πιο πολύ) το ίντερνετ, καταναλώνουν περισσότερο bandwidth και απασχολούν περισσότερο τις γραμμές, επιβαρύνοντας το δίκτυο του παρόχου τους. Άρα, πρέπει να χρεωθούν και παραπάνω, διότι δεν είναι σωστό να πληρώνουν το ίδιο όσοι μπαίνουν "μια φορά στο τόσο" με όσους μπαίνουν συνεχώς και κατεβάζουν όλη την ώρα

Ως εκ τούτου, οι εταιρίες ήδη ετοιμάζουν σχέδια για να βάλουν όρια στο πόσο downloading μπορούν να κάνουν οι χρήστες (άντε να το μάθουν αυτό όσοι κατεβάζουν με τις ώρες ταινίες και τηλεοπτικά σίριαλ - θα χάσουν τ' αυγά και τα πασχάλια).

Επίσης, υπάρχουν σχέδια προκειμένου να αναγκάζουν τα sites να πληρώνουν λεφτά στους παρόχους, αλλιώς οι πάροχοι θα προσφέρουν αργή πρόσβαση σε αυτά τα sites. Αυτό προφανώς θα ευνοήσει τα μεγάλα sites, που θα πληρώνουν, ενώ τα μικρά sites που δε θα μπορούν να πληρώνουν, θα γίνουν πολύ αργά στο φόρτωμα, και ο κόσμος δε θα τα προτιμά.

Comcast Starts Tinkering With 5 GB Usage Caps
Following on the heels of a similar offering by Time Warner Cable, Comcast has launched a new trial in Fresno that involves usage caps as low as 5GB a month on the company's Economy Plus broadband tier. The company's website and FAQ list the new plan as a "flexible data option," and as with Time Warner Cable's efforts -- users are promised a $5 discount off of their monthly bill if they're willing to have their broadband line capped at a paltry 5 gigabytes per month.
You don’t want cable data caps—but a former FCC chairman does
Michael Powell, a former Federal Communications Commission chairman who is now the cable industry's top lobbyist, said yesterday that cable companies "should be moving with some urgency and purpose" toward implementing data caps.

Powell was also asked about usage-based broadband policies, which are permissible by the FCC. He disagreed with arguments that the window for usage-based broadband is closing or that it’s too late for MSOs [multiple-system operators] to implement usage-based policies when consumers have grown accustomed to unlimited access.

Cable, he said, “should be moving with some urgency and purpose” with respect to usage-based billing. Powell said operators have sound economic reasons to pursue a new model but acknowledged that the industry faces perceptions that usage-based billing is viewed as an anti-competitive move designed to disadvantage over-the-top video providers.
Verizon's Outrageous Plot to Crack Up the Internet
The company is trying to overturn the Federal Communications Commission's Open Internet Order, which prevents Internet service providers from blocking, throttling or otherwise discriminating against online content.

And in  court last Monday, Verizon lawyer Helgi Walker made the company's intentions all too clear, saying the company wants to prioritize those websites and services that are willing to shell out for better access.

She also admitted that the company would like to block online content from those companies or individuals that don't pay Verizon's tolls.

In other words, Verizon wants to control your online experience and make the Internet more like cable TV, where your remote offers only the illusion of choice.

This approach would undermine Net Neutrality, the principle that allows us to connect and communicate online without interference.

While Verizon and other ISPs are already raking in  immense profits from connecting users to the Internet, they see even higher margins in being able to tell us where to go once we're online. By charging a premium so wealthy businesses can jump to the front of the line, they're playing a game with data delivery that would shove all other sites to the back.